LeerlinguurtjeIn 2010 zijn we op Impuls begonnen met een leerlingenraad. Met deze leerlingenraad wilden we leerlingen inspraak en medeverantwoordelijkheid geven in zaken waar zij belang bij hebben. De leerlingenraad heeft een aantal jaren een hele goede functie vervuld. Het was voor ons een manier om gehoor te geven aan de mening van de kinderen. Diverse zaken zijn mede op aangeven van de leerlingenraad tot stand gekomen, zoals bijvoorbeeld de voetbaldoeltjes, het vormgeven van een nieuw schoolplein, het fietsplein verplaatsen, aandacht voor toiletgebruik etc. In 2011/2012 zijn we begonnen met de Vreedzame School. De Vreedzame School heeft ons geholpen om ook in de klas de leerlingen meer “een stem” te geven. Bij een Vreedzame School beslissen leerlingen mee en dragen zij verantwoordelijkheid. In het kader van burgerschap betrekken we onze leerlingen op een democratische manier bij alles wat er speelt op een kindcentrum. We houden 4 keer per jaar een groepsvergadering in groep 5 t/m 8. Op de agenda van deze vergaderingen staan zowel punten die vanuit de kinderen zelf als die vanuit het team komen. Na de groepsvergaderingen worden 2 kinderen per groep afgevaardigd om datgene wat in de groepsvergadering aan de orde is geweest te delen en te bespreken met de directie. Daar worden afspraken gemaakt of er volgen acties uit die de kinderen vervolgens weer terugkoppelen naar hun groep. We noemen dit het ‘leerlinguurtje’. Ook op de BSO is er vier keer per jaar een leerlinguurtje.
|