Vakgebieden en methoden
Vakgebieden en methodenDe overheid heeft kerndoelen vastgesteld voor het (basis)onderwijs. Hierin staat globaal wat wij kinderen t/m groep 8 in ieder geval moeten aanbieden. Op Impuls gebruiken wij voor het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind de leerlijnen 2 t/m 7 jaar in ons kindvolgsysteem Parnassys. Voor de oudere kinderen maken wij gebruik van methodes, waarin de kerndoelen in opbouw worden uitgewerkt en als leerstof worde aangeboden.
Werkwijze het jonge kindBij de peuters en de kleuters werken we thematisch. Aan de hand van de leerlijnen wordt bepaald welke doelen behandeld worden. Via spel en activiteiten passend bij het thema en de ontwikkeling van het kind dat centraal staat wordt aan deze doelen gewerkt. Er wordt geput uit Uk en Puk, Met Sprongen Vooruit en Werkmap Fonemisch Bewustzijn voor opdrachten en activiteiten.
Hieronder volgt een overzicht van de methodes die wij gebruiken:Trefwoord Het doel van deze methode is het bij elkaar brengen van twee werelden: de belevingswereld van het kind in de hedendaagse, multiculturele en religieuze samenleving en de wereld van de Bijbel.
Vreedzaam en Burgerschap
Veilig Leren Lezen (Kim versie)
Bouw! Lezen Vanaf groep 4 gebruiken wij de methode Atlantis. Deze methode biedt technisch en begrijpend lezen in samenhang aan. Naast deze facetten komen ook woordenschat, het vergroten van leesplezier en literatuureducatie geïntegreerd aan bod.
Taal De methode legt een vaste verbinding tussen (werk)woordspelling en grammatica waarbij herkennen ontstaat door de grammaticalessen. Tijdens spellinglessen kan dan de opgedane kennis worden toegepast.
Rekenen Vanaf groep 4 werken we met Getal & Ruimte junior. In deze methode wordt per week aan één onderwerp (doel) gewerkt.
Engels
Verkeer In groep 7 wordt deelgenomen aan het theoretisch én praktisch landelijk verkeersexamen.
Wereldoriëntatie Vanaf groep 5 werken wij voor de vakgebieden wereldoriëntatie met verschillende methodes. Voor aardrijkskunde is dat Argus Clou. De lessen worden thematisch aangeboden, waarbij om het jaar de thema’s op een ander niveau terugkomen. De topografie wordt in context van het aan bod zijnde thema aangeboden. De methode voor geschiedenis die wij gebruiken is Brandaan. Naut is onze methode voor natuur- en techniekonderwijs. De drie vakken die Naut omvat (biologie, natuurkunde en techniek) zijn evenredig verdeeld over de inhoud van Naut. Naast de 21e -eeuwse vaardigheden komen in Naut ook specifieke vakvaardigheden aan bod, zoals ecologisch en systeemdenken.
Seksuele vorming en verslavingspreventie In ons kindcentrum komt in groep 8 de voortplanting aan bod via het betreffende hoofdstuk in Naut. Later in groep 8 besteden we een hele week aan voorlichting rondom het sociaal-emotionele gedeelte van seksualiteit maar ook rondom alcohol- sigaretten- en drugsvoorlichting. Op die manier willen we bijdragen aan risicobeperking en het stimuleren van gezonde en verstandige keuzes.
Bewegingsonderwijs Vanaf groep 3 krijgen de kinderen een les per week van de vakleerkracht gymnastiek in de Walburghal. De tweede les wordt gegeven door de eigen leerkracht.
Culturele vorming
|
Agenda |
Deel deze pagina |