In het Schoolondersteuningsplan (SOP) staat uitgebreid beschreven welke basiszorg we op Impuls bieden aan alle leerlingen. Daarnaast is ook de breedtezorg beschreven: hierin beschrijven we wat we leerlingen kunnen bieden die iets extra’s nodig hebben om zich veilig en zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Daarnaast worden onze ambities beschreven en onze grenzen.
Leren en ontwikkeling
Basiszorg:
We werken in niveaugroepen waarbij gedifferentieerd wordt op tempo en niveau In ons basisaanbod maken we gebruik van methodes die up-to-date zijn ICT speelt een toenemende rol in de ondersteuning van de leerlingen bij het leerproces. We gebruiken Parnassys om het leerproces en de leerontwikkeling van de leerlingen te volgen. We werken in de groepen met instructietafels. Er zijn rustige werkplekken te creëren voor kinderen. Er is structureel overleg tussen leerkrachten onderling en de leerkrachten met de IB. We bieden Levelwerk en Talentenlijn aan onze meerbegaafde leerlingen.
Breedtezorg:
Wanneer het niet lukt om en passend onderwijsaanbod te bieden, kunnen we kinderen aanmelden bij het Ondersteuningsteam waarin externe deskundigen vertegenwoordigd zijn. We stellen ontwikkelingsperspectieven op voor leerlingen met een arrangement vanuit het Speciaal Onderwijs. We maken gebruik van (preventieve) ambulante begeleiding vanuit het Samenwerkingsverband. Leerkrachten maken gebruik van het nascholingsaanbod van de Stichting PIT.. Er zijn drie leerkrachten die hun diploma Master EN (educational needs) hebben behaald. Hoogbegaafde leerlingen in groep 7 en 8 kunnen gebruik maken van de bovenschoolse Plusklas. Meer- en hoogbegaafde leerlingen in groep 8 kunnen gebruik maken van de Plusklas van het DevelsteinCollege.
Fysiek medisch
Basiszorg:
We kunnen omgaan met tijdelijk lichamelijke beperkingen als gips, gebruik van krukken, rolstoel We dienen onder voorwaarden medicatie toe: zie ‘Protocol Medicijnverstrekking en Medische handelingen op basisscholen’. We kunnen omgaan met suikerziekte en epilepsie indien onder controle door medicatie We zijn bekend met gehoortoestellen We beschikken over aangepast meubilair bij fysieke of visuele beperkingen, of weten hoe we daar aan kunnen komen. We hebben een Protocol Langdurig Zieken
Breedtezorg:
We maken gebruik van (preventief) ambulante begeleiding uit Cluster 3
Sociaal-emotioneel
Basiszorg:
Het (preventieve) programma van de Vreedzame School loopt als een rode draad door ons onderwijs. We voeren structureel gesprekken met ouders en met kinderen met als doel zo goed mogelijk leren begrijpen wat het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen. We zijn in staat om te gaan met beperkte/matige gedragsstoornissen We hanteren een protocol sociale veiligheid waarin aangegeven staat wat wij doen als er sprake is van pestgedrag. Er zijn voldoende ruimtes aanwezig binnen het gebouw om met kleine groepen kinderen of 1 op 1 te werken. We zetten oudere kinderen in om jongere kinderen te helpen, bijvoorbeeld bij technisch lezen en begrijpend lezen. We zetten leerling-mediatoren in bij conflicten die leerlingen niet helemaal zelf kunnen oplossen.
Breedtezorg:
We zijn in staat met hulp van (preventieve) ambulante begeleiding vanuit het Samenwerkingsverband met lichte gedragsstoornissen om te gaan.
Werkhouding
Basiszorg:
We houden rekening met de onderwijsbehoeften van kinderen met werkhoudingsproblemen We creëren momenten van stilte en rust We voeren gesprekken met ouders en kinderen De expertise van de IB wordt benut. Zij schakelt indien nodig de juiste instanties in Er zijn voldoende ruimtes beschikbaar om stilteplekken te creëren
Breedtezorg:
We roepen de hulp in voor de kinderen waar de onderwijsbehoeften wat complexer zijn, van externe deskundigen, bijv. via het zorgteam.
Thuissituatie
Basiszorg:
We maken leerlingen medeverantwoordelijk voor zaken als medicatiegebruik, op tijd op school komen, huiswerk maken. We overleggen met ouders bij ongewenst gedrag van leerlingen. We hebben een luisterend oor voor ouders. We zijn samen met de ouders verantwoordelijk voor het welbevinden en de ontwikkeling van de kinderen. Hoe we dit vormgeven staat opgenomen in ons protocol ouderbetrokkenheid. We voeren gesprekken met ouders over de kinderen en waar wenselijk ook met de kinderen
Breedtezorg:
Met hulp van Schoolarts, Schoolmaatschappelijk werk en Centrum voor Jeugd & Gezin zijn we in staat om nog gerichter hulp te bieden.
Wat zijn onze ambities:
Leren en ontwikkeling:
Uitbreiden van ICT mogelijkheden Meer toepassen van collegiale consultatie, zodat we de aanwezige expertise onderling meer benutten
Sociaal emotioneel/ gedrag:
We maken de kinderen verantwoordelijk voor leerdoelen m.b.t. hun gedrag
Werkhouding:
We vergrote betrokkenheid van leerlingen door gebruik te maken van relevante motivatie theorieën. We formuleren concrete inhoudelijke doelen met de kinderen op het gebied van leren
Waar liggen onze grenzen:
‘We willen veel, maar kunnen niet alles’
Een belangrijk uitgangspunt om te bepalen of we iets wel of niet aankunnen, is de balans in de groepen:
‘Onder balans in de groep wordt vooral verstaan de ruimte die er voor de leerkracht en de leerlingen is om voor alle leerlingen in de groep een pedagogisch klimaat en een leeromgeving te bieden waarin de leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen.’
In alle gevallen waarin leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften worden aangemeld, zal zorgvuldig gekeken worden in hoeverre ondersteuning vanuit een Arrangement van het Samenwerkingsverband perspectief biedt voor de balans van de groep. Wanneer de ondersteuning toereikend zal zijn, kan de leerling worden geplaatst.
De balans in de groep wordt bij alle domeinen genoemd als een duidelijke grens.
Andere grenzen die we ervaren zijn de volgende:
Er is geen aangepast toilet in het gebouw. Wanneer de veiligheid van een leerling of medeleerling of zelfs de leerkracht in het gedrang komt, bijvoorbeeld in gevallen van agressief gedrag, ernstige pestproblematiek. Als ouders niet bereid zijn om constructief samen te werken met school, is het voor ons niet mogelijk om kinderen goed te begeleiden en bereiken we een grens. We achten ons niet capabel om complexe gezinssituaties op te lossen Bij onvoldoende zelfredzaamheid van de leerling (zoals permanente toiletbegeleiding, structurele zindelijkheidsproblemen) Specifieke beperkingen zoals (volledige) doofheid, blindheid, meervoudige handicap Structureel verstoorde balans van de groep waarbij de leerkracht onevenredig veel aandacht aan één leerling moet besteden en daarmee andere leerlingen te kort doet. Als ons onderwijs onvoldoende perspectieven biedt om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van een leerling.
In deze gevallen zullen we:
-nieuwe leerlingen verwijzen naar een passende school binnen de Stichting of het Samenwerkingsverband
-bestaande leerlingen verwijzen naar een passende vorm van onderwijs binnen het Samenwerkingsverband