Huiswerkbeleid ImpulsInleidingHuiswerk brengt een stukje kindcentrum mee naar huis. Het vormt een brug tussen het kindcentrum en de ouders. Huiswerk biedt bovendien informatie over wat aan bod komt in de groep. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zelfstandig leren werken in de groep. Huiswerk is daar een voortzetting van. Het is de bedoeling huiswerk zinvol te maken en huiswerkproblemen te voorkomen of tijdig aan te pakken. Een stimulerende rol van ouders vinden wij daarbij van groot belang. Dit geldt al voor activiteiten met kleuters. Samen (voor) lezen, naar de bibliotheek gaan, knutselen, gezelschapsspelletjes, educatieve computerspellen doen, oefenen met geld en klokkijken of samen kijken naar tv-programma’s als Sesamstraat, Klokhuis en Jeugdjournaal hebben vaak een heel positieve uitwerking. Indien nodig kunnen ouders hun kinderen controleren en ondersteunen. DoelstellingenDe hoofddoelstelling van huiswerk op Impuls is dat de leerlingen d.m.v. huiswerk leren en leren leren. Van deze hoofddoelstelling zijn een aantal doelstellingen afgeleid:
Praktische uitwerkingHuiswerk houdt verband met de leerstof die in de klas behandeld wordt. Bijvoorbeeld:
Het huiswerk dat meegegeven wordt, moet zelfstandig gemaakt kunnen worden. De leerkracht geeft aan wat en hoe geleerd moet worden en aan het gemaakte huiswerk wordt altijd nadien aandacht besteed. Hoe dat in de klas gebeurt, is afhankelijk van het soort huiswerk. Welk huiswerk kan uw kind verwachten en wanneer?In groep 1 en 2 wordt aan ouders gevraagd (soms ook echt gericht verzocht) om met hun kind op een speelse manier te oefenen. In groep 3 en 4 wordt incidenteel een opdracht mee naar huis gegeven of ( n.a.v. een handelingsplan) werk om thuis in te oefenen. Vanaf groep 5 krijgt het huiswerk een meer structureel karakter. Aan het begin van het cursusjaar krijgen de leerlingen voor de zaakvakken en Engels het leerwerk, in de vorm van samenvattingen en woordlijsten, mee naar huis. Gedurende het cursusjaar worden toetsen hierover ingepland. Het leerwerk wordt overhoord en er wordt een cijfer voor gegeven. De toets wordt minimaal een week van tevoren opgegeven. Veel aandacht gaat uit naar hoe, wanneer en waar kinderen hun huiswerk het beste kunnen leren. Voor de eerste toetsen in groep 5 krijgen de ouders vooraf de toets per mail toegestuurd, zodat zij inzicht hebben in de vraagstelling per vakgebied. Wij adviseren ouders vooral om hun kinderen te “overhoren” bij opgegeven leertoetsen. De cijfers van de methodetoetsen worden in Parnassys geregistreerd en zijn voor de ouders via het ouderportaal zichtbaar. De toetsen worden op het kindcentrum in een toetsmap per leerling één jaar bewaard en zijn voor de kinderen en hun ouders in te zien. Tot halverwege groep 8 wordt er bij de becijfering geen rekening gehouden met spellingfouten bij topografie en Engels.
In groep 6 en 7 krijgen de kinderen wekelijks naast het leerwerk, ook maakwerk mee naar huis. Het maakwerk bestaat uit het oefenen van het op ons kindcentrum geleerde. Indien nodig kan het huiswerk voor individuele kinderen aangepast worden.
In groep 8 krijgen de kinderen per week eenmaal leerwerk en twee keer maakwerk op als huiswerk. Het maakhuiswerk wordt op twee vaste, afgesproken dagen ingeleverd. In de vakantie wordt er geen huiswerk meegegeven. Spreekbeurten en werkstukkenNaast het wekelijkse “gewone” huiswerk worden er vanaf groep 3 presentaties op ons kindcentrum, maar ook thuis voorbereid door de leerlingen.
Groep 3 “Dit ben ik “doos (wordt thuis voorbereid) Groep 4 Boekenbeurt Groep 5 Spreekbeurt (thuis voorbereiden) Groep 6 Spreekbeurt (thuis) en werkstuk (op ons kindcentrum) Groep 7 Boekverslag en werkstuk (op ons kindcentrum) en spreekbeurt (thuis) Groep 8 Boekverslag (Engels boek, op ons kindcentrum), werkstuk en spreekbeurt (thuis) ControleMet de gemaakte huiswerkopdrachten wordt altijd iets gedaan. De mogelijkheden zijn: bespreken - controleren – corrigeren – beoordelen. TijdsinvesteringDe gemiddelde tijdsbesteding aan huiswerk per groep is: Gr. 3 en 4 incidenteel, in overleg met ouders Gr. 5 gemiddeld 30 minuten per week
Daarnaast wordt geadviseerd om vanaf groep 3 minimaal 10 minuten per dag te (laten) lezen, voor te lezen en/of keersommen te oefenen. AgendaVanaf groep 6 wordt verwacht dat de leerlingen elke dag een agenda bij zich hebben. Het huiswerk wordt ook in de groepsnieuwsbrief aangemeld. Communicatie over huiswerkLeerkrachten zullen bij voorkeur via de groepsnieuwsbrief over het huiswerk met de ouders communiceren. Vanaf halverwege groep 8 ligt de verantwoordelijkheid bij de leerlingen zelf en wordt het dan ook niet meer in de groepsnieuwsbrief vermeld.
|
Agenda |
Deel deze pagina |