MeergetalenteerdenMeer getalenteerde leerlingen hebben een andere onderwijsbehoefte dan de ‘gemiddelde’ leerling, zoals De kindcentra van PIT voorzien in deze behoefte door specifieke aandacht in de eigen klas, maar daarnaast dus ook in een aparte groep, de zogenaamde Asterisk*-groep. PIT heeft vijf van deze groepen, drie in Zwijndrecht, één in Alblasserdam en één in Hendrik-Ido-Ambacht. Zo wordt er aan deze doelgroep niet alleen op het eigen kindcentrum, maar op kindcentra van PIT, gezamenlijk op dezelfde manier inhoud gegeven aan de verdieping van het onderwijs. BeleidEén van de uitgangspunten van passend onderwijs is dat leerlingen een ononderbroken leerlijn kunnen doorlopen en dat kindcentra hun onderwijs afstemmen op verschillen in ontwikkeling. Het gaat dan niet alleen om leerlingen die minder goed of juist gemiddeld presteren, maar ook om talentvolle leerlingen en (hoog)begaafden. PIT benadrukt dat ieder kind zijn eigen talent heeft en dat we dat graag ontdekken en ontwikkelen. Met ons beleid op dit gebied dagen we meer getalenteerde leerlingen enerzijds uit tot het leveren van passende cognitieve prestaties. Anderzijds werken we aan hun (soms specifieke) sociaal emotionele ontwikkeling. Onze uitgangspunten:
Asterisk* locatiesAsterisk* leerlingen krijgen één ochtend per week les in een vaste ruimte. Vanaf begin oktober 2013 zijn in Zwijndrecht in kindcentrum Juliana twee Asterisk*-groepen gestart van 10 à 12 leerlingen per groep. In oktober 2014 kwam daar een derde groep bij. Asterisk* lessenDe lessen worden gegeven door speciaal opgeleide leerkrachten die al ervaring hebben met lesgeven aan meergetalenteerde leerlingen, zoals dat tot nu toe op een aantal kindcentra al werd gedaan. Voor de inhoud van de lessen wordt er een jaarplan gemaakt, waarin verschillende doelen het uitgangspunt zijn. We werken met op de doelgroep afgestemde materialen en inspiratiebronnen, waarbij we aansluiten bij de behoeften van de individuele leerlingen en van de groep. Daarnaast zoeken we ieder jaar een activiteit, aansluitend bij de doelen van deze groep. Dit jaar (mei 2018) zijn we naar 'De Uitvindfabriek' in Breda geweest waar de kinderen onder anderen gewerkt hebben aan creatief denken en ontwikkelen, samenwerken en het werken met een greenscreen. ObeliskLeerlingen die behoefte hebben aan meer verdieping kunnen, aansluitend op Asterisk* op het DevelsteinCollege het aantrekkelijke verrijkingsprogramma Obelisk volgen. Cognitief meer begaafde brugklasleerlingen van het atheneum en gymnasium volgen tijdens het reguliere rooster een uitdagend verrijkingsprogramma dat aansluit op hun niveau. Asterisk*-kinderen worden zonder meer toegelaten in Obelisk. DeelnameAls het vermoeden bestaat dat er bij een leerling sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong, hoge intelligentie of begaafdheid, wordt er, afhankelijk van de specifieke situatie, een aantal stappen gezet. De selectiecriteria geven een goed beeld om te bepalen of een leerling deel kan nemen aan de Asterisk* groep. Het gaat om leerlingen voor wie de verrijking in de groep niet voldoende effectief is. Dit gaat in overleg met ouders, zij moeten toestemming geven voor deelname. De deelname van een Asterisk*-leerling wordt na een aantal maanden geëvalueerd. De leerkracht van de Asterisk* groep bepaalt of een leerling in de groep blijft of niet.
Asterisk*-symboolDe naam Asterisk verwijst naar het Griekse woord ‘ster-achtig’ en is een typografisch symbool in de vorm van een ster met vijf of zes punten. Een mooi symbool voor de Asterisk*-groep. Asterisk*-leerlingen komen, net als deze ster, uit alle richtingen samen om samen te praten, te leren en te werken. Deze kinderen hebben een brede interesse in diverse richtingen. VragenMet vragen over de Asterisk*-groepen en het bijbehorende beleid van PIT kinderopvang & onderwijs kunt u terecht bij de directeur van elk PIT kindcentrum. |
Agenda |
Deel deze pagina |