Leerlingvolgsysteem-toetsen
Leerlingvolgsysteem-toetsenOp kindcentrum Impuls wordt de ontwikkeling van kinderen gevolgd door middel van observaties en gesprekken. De resultaten van methodegebonden en methode-onafhankelijke toetsen worden geregistreerd in digitale volgsystemen.
ParnasSysOns digitale volgsysteem is het kindvolgsysteem Hierin wordt systematisch de ontwikkeling van alle kinderen gevolgd, verzameld, geanalyseerd en geregistreerd. Deze gegevens gebruiken we om ons handelen op de onderwijsbehoeftes van het kind af te stemmen.
Leerlijnen 2 t/m 7 jaarVoor het jonge kind worden de leerlijnen voor 2 t/m 7 jaar gevolgd, geobserveerd en geregistreerd in Parnassys. In deze leerlijnen staan de doelen op elk ontwikkelgebied stapsgewijs beschreven. Minimaal twee keer per jaar wordt aan de hand hiervan de ontwikkeling van het kind besproken met de ouders.
Toetsen en toetsuitslagenVoor de oudere kinderen maken we gebruik van methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (IEP-toetsen). Toetsen worden afgenomen om te zien wat een leerling presteert op eigen kracht, na een bepaalde oefenperiode (methodegebonden) of op een landelijk vastgesteld moment (IEP). Daarnaast gebruiken we toetsen als indicator om af te stemmen op instructies.
Afnamemomenten IEP-toetsenEr zijn twee afnamemomenten m(idden-januari en e(ind-juni. Halverwege groep 4 wordt dus de toets M4 afgenomen en aan het einde E4. Om te bepalen of een kind een ander of extra aanbod nodig heeft, is het mogelijk dat er wordt teruggetoetst of doorgetoetst (in overleg met de intern begeleider).
Compensatie/dispensatieVoor kinderen die een dyslexieverklaring hebben, is het mogelijk om aanpassingen te doen. Zij kunnen bijvoorbeeld werken met een vergrote toets of een gesproken versie van de toetsen. (Dit is ook mogeloijk voor kinderen met een vermoeden van dyslexie)
ToetsuitslagenToetsuitslagen worden gebruikt om de onderwijs- en instructiebehoeften te bepalen. Ook maken we trendanalyses op basis van de methode-onafhankelijke toetsen waarmee we de kwaliteit van ons onderwijs bewaken en beïnvloeden.
GroepsplannenWij vinden het belangrijk dat kinderen zich blijven ontwikkelen. Daarom stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van het kind. Deze onderwijsbehoeften beschrijven wij in groepsoverzichten. Aan de hand van deze overzichten, de toets- en observatiegegevens en de diagnostische gesprekken met de kinderen, maakt de leerkracht per vakgebied een groepsplan.
Groepsplannen worden twee keer per jaar op vaste momenten herzien en bijgewerkt. De kinderen krijgen in de groepsplannen een onderwijsarrangement aangeboden. Wij werken met de arrangementen Basis, Intensief en Verrijkt. Het basisarrangement is bedoeld voor de grootste groep leerlingen. Het kan zijn dat een kind gedurende kortere of langere tijd extra aandacht en instructie van de leerkracht nodig heeft, dan krijgt het een intensief arrangement. Het verrijkte arrangement is voor de leerlingen die meer aankunnen dan alleen de basisstof.
Alle begeleiding wordt in principe in de eigen klas door de eigen leerkracht aangeboden, daarbij worden de leerkrachten ondersteund door de intern begeleider bij het omgaan met verschillen in onderwijsbehoeften van kinderen en bij de planning en uitvoering van de groepsplannen. Daarnaast onderhoudt de intern begeleider de contacten met externe hulpverleners. Dit gebeurt in goed overleg met ouders.
|
Agenda |
Deel deze pagina |