De aandachtsfunctionaris en vertrouwenspersoonDe aandachtsfunctionaris en vertrouwenspersoon op kindcentrum Impuls is de intern begeleider: Patty Biemond. Zij is bereikbaar via 078-8200014 en/of patty.biemond@pit-ko.nl
Een aandachtsfunctionaris is een speciaal opgeleide medewerker binnen ons kindcentrum die verantwoordelijk is voor de signalering, begeleiding en coördinatie van zorg en veiligheid voor de leerlingen. Deze persoon fungeert als een centraal aanspreekpunt voor zowel kinderen, ouders als leerkrachten wanneer het gaat om zorgelijke situaties of signalen van onveiligheid.
Taken en verantwoordelijkheden: 1. Signaleren van zorgsignalen: De aandachtsfunctionaris houdt een oogje in het zeil voor signalen die kunnen wijzen op problemen zoals pesten, verwaarlozing of andere vormen van kindermishandeling en huiselijk geweld. Deze signalen worden zorgvuldig geregistreerd en opgevolgd. 2. Ondersteunen en adviseren: De aandachtsfunctionaris biedt ondersteuning aan leerkrachten en ouders bij zorgen over een leerling. Dit kan variëren van advies over hoe om te gaan met bepaald gedrag tot het doorverwijzen naar externe hulpverleningsinstanties. 3. Coördineren van zorg: De aandachtsfunctionaris zorgt voor een goede samenwerking tussen de school en externe zorgverleners zoals jeugdzorg, maatschappelijk werk en andere betrokken instanties. Dit gebeurt altijd met het belang van het kind voorop. 4. Voorlichten en trainen: De aandachtsfunctionaris verzorgt trainingen en voorlichtingssessies voor het schoolteam over onderwerpen zoals kindermishandeling, verwaarlozing en signalering van zorgwekkend gedrag. Dit helpt om de kennis en alertheid binnen het team te vergroten.
De vertrouwenspersoon op school is het eerste aanspreekpunt voor alle klachten die te maken hebben met ongewenst gedrag, machtsmisbruik of communicatie op school. De vertrouwenspersoon handelt vertrouwelijk en zorgvuldig. Voor zowel leerlingen, ouders als medewerkers is de vertrouwenspersoon een aanspreekpunt waar zij terecht kunnen met hun zorgen of vragen. |
Agenda |
Deel deze pagina |